2010. szeptember 23., csütörtök

Földharc technikák hasznossága az aikido alapképzésben

Az aikido alapvetően állóharcra épül, hiszen az alapjait adó kardvívás nehezen képzelhető el más formában. Még a suwari-wasa-ban végrehajtott technikák is az álló formákat idézik, a talaj közelsége ezeknél sem okoz eltéréseket, nem jelennek meg új technikák. Akkor mégis hogyan kerülhet a képbe a földharc amikor aikidoról beszélünk? Több kapcsolódási pont is felmerül.

Technikák lezárása


Az aikidoban a technikák az uke dobás utáni kontrollálásával vagy leszorításával fejeződnek be, azonban ezek a helyzetek sokszor lehetőségeket rejtenek a folytatásra. Ne felejtsük el, az egyik fél földre kerülése még nem dönti el harc kimenetelét. Nagyon hasznos tisztában lenni vele milyen lehetőségek vannak a küzdelem folytatására mind a földön fekve, mind a földön fekvő ellenféllel szemben állva, hiszen ezek a tapasztalatok segítenek az adott helyzetben az optimális pozíciót megtalálni, az uke fölötti ellenőrzést minél inkább megtartani.
Hasonlóképpen a leszorítások kivitelezésénél (katame-wasa) is tudni kell, melyek azok a pontok ahol az ukénak lehetősége nyílik a kiszabadulásra és milyen technikák vethetők be a kedvezőtlen helyzet megfordítására.
A fentiek természetesen nem jelentik azt, hogy az aikido keretein belül földharc elemeket kellene oktatni, ezek rendszerbe foglalva önálló stílusként (pl. Brazilian Jiu-Jitsu) vagy stílusok részeként (pl. Kodokan judo ne-wasa) gyakorolhatók, tanulhatók, fejleszthetők. Viszont a földharc pozíciók, technikák alapvető ismerete hozzásegít az aikido technikák befejezésének pontosításához, felhívja a figyelmet, hogy a zanshin is a technikák fontos része, nem csak valamiféle „levezetése" annak.

Fizikai felkészítés


Az aikido technikák finomítása mellett a rendszeres földharc küzdelmeknek (gyakorlásnak) kedvező hatása van a fizikai állapotra is. A földharc – az ütések, rúgások és életpontok elleni támadások kizárásával – olyan gyakorlási formát jelent ahol a test használata az egyes technikák alkalmazása akár maximális intenzitással végezhető a sérülés minimális kockázatával.
A földharc küzdelemben is elengedhetetlen a pozíció stabilitása ugyanakkor a mozgékonyság megőrzése. Ehhez a törzset, karokat és a lábakat a helyzetnek legmegfelelőbb tartásban kell összerendezni, hogy azok minél kisebb izomerő használatával biztosítsák az ellenfél megtartását, a mozgékonyságunk révén pedig tudjunk igazodni a folyamatosan változó pozícióhoz. Mivel mindez az aikidoban megszokottnál lényegesen dinamikusabb és nagyobb erővel járó kontaktuson keresztül valósul meg, így az elkövetett tartásbeli hibák sokkal nyilvánvalóbbá válnak, könnyebben felismerhetők és ezáltal könnyebben javíthatók is. Ezek a tapasztalatok segítenek javítani az aikidoban is fontos csukló, kar, váll illetve ezekkel összefüggésben a test megfelelő tartásának fejlesztését.
Kezdő aikidokák számára a nagy(obb) intenzítású, néhány perces földharc küzdelmek megadhatják azt a fajta fizikai terhelést, amelyet az aikido technikákban való jártasság hiánya, és főleg az ukemi-wasa biztonságos elsajátítása előtt aikido mozgásformákon keresztül nehezen biztosítható.
Ezek mellett a küzdelmek erősítő hatása (izmok, ízületek) sem elhanyagolható – természetesen ehhez már megfelelő rendszeresség is szükséges. Az egyedül végzett erősítő gyakorlatokkal szemben természetesebbek a testhelyzetek, és nem csak egyes izomcsoportokra hanem a teljes testre kiterjed a hatás.

Szellemi felkészítés


A technikai és a fizikai oldalán túl a földharc küzdelmeknek van néhány az aikido gyakorlásának szellemi hátterét erősítő hatása is.
A földharc küzdelmek közben az ellenfél mozdulatainak, mozgásának esetlegesen már a szándékainak felismerése folyamatos figyelmet, koncentrációt, fizikai és szellemi jelenlétet igényel. Ez a fajta koncentráció az aikido gyakorlása során sokszor háttérbe szorul, hiszen az uke és tori szerepek előre leosztottak, a mozgások (elméletileg) előre meghatározottak. Azonban haladóbb szinten – amikor már a megtapasztalás szintjén is nyilvánvalóvá válik, hogy két végrehajtott technika sohasem lesz teljesen egyforma – pontosan az e fajta szellemi koncentráció az ami révén felismerhetjük a mozdulat megváltoztatásának szükségességét.
A legkezdőbbek számára az aikido gyakorlása közbeni közvetlen testi kapcsolat idegen, feszültséget okozhat. Ezzel szemben a földharc közben a még direktebb testi kapcsolat nyilvánvaló, így ezek a feszültségek könnyebben oldódhatnak.

Mindezek mellett a földharc küzdelmek lehetővé teszik a feszültség levezetését, de célszerű odafigyelni, hogy (még az alkalmazható technikák hiányában is) az egész a játékosságról, a saját és a partner testének kontrollálásáról és ne pedig a puszta erő alkalmazásáról szóljon. Az ilyen típusú munkához elegendő az alapvető, földharcban előforduló fontosabb pozíciók ismerete (guard, side controll, mount, back, stb.) ismerete. Az aikido szempontjából sokkal fontosabb ezeknek a pozícióknak a tartása, illetve az ezekben történő mozgás mint a befejező technikák erőltetése. Ez különösen igaz a kezdőkre, akiket könnyebben elkap a küzdelem heve, nem figyelnek oda sem a partner, sem a saját testi épségük megőrzésére. Az edzésvezetőknek erre fel kell hívniuk a figyelmet, mert sérülések rendszerint ilyenkor következhetnek be.

Rékai Gábor