2009. május 19., kedd

Dojo etikett

ReiAz Aikido edzések során, mint sok más harcművészet gyakorlása közben be kell tartani bizonyos szabályokat, illetve követni kell bizonyos formákat. Ezek a "rituálék" nem csak azért fontosak, hogy kimutassuk tiszteletünket az oktató és az edzőtársak felé, hanem azért is, hogy kifejezzük az elkötelezettséget a választott út - az Aikido útja - iránt.

Mivel ezek a formák Japánból erednek, eleinte szokatlan lehet követni őket, de idővel az udvariasság egyszerű és kényelmes eszközeivé válnak és segítenek a mélyebb megértésben is.

A dojo etikett formái klubonként némiképp eltérhetnek, alább bemutatok néhány alapvető formát és szabályt, ami a legtöbb helyen ugyanúgy működik. Általános tanács, hogy ha még csak most kezdted az Aikido tanulását, vagy másik klubba, városba látogatsz edzeni, akkor figyeld meg a helyi tagokat és alkalmazkodj hozzájuk amennyire lehet.

A Japán etikett legfontosabb és legismertebb formája a meghajlás. Ez a tisztelet és a hála legalapvetőbb kifejezési formája, amit egy másik személy, vagy akár egy tárgy felé kívánunk kifejezni. Gyakorlás közben számtalan alkalommal történik meghajlás, legelőször például akkor, amikor belépünk a dojoba. Ilyenkor általában állva hajolunk meg a kamiza irányába, ezzel fejezzük ki a tiszteletünket a dojo és az alapító szelleme felé. Ugyanígy teszünk a dojoból történő kilépés előtt is.

Mielőtt belépsz a dojoba, vedd le a cipődet és tedd fel az erre kialakított polcra, vagy ha ilyen nincs, tedd az ajtó mellé úgy, hogy ne legyen útban az utánad érkezőknek.

Az edzőtársaid iránti tisztelet jegyében a ruházatod mindig legyen tiszta. Ha edzőtáborba mész és van rá lehetőséged, legyen nálad több váltás edzőruha is. Edzés előtt vegyél le minden ékszert és ellenőrizd, hogy a kéz- és lábkörmeid kellően rövidek és ápoltak.

Amikor fel-, vagy lelépsz a tatamiról hajolj meg seizában a kamiza felé. Ez ugyancsak a tanulás iránti elkötelezettségedet mutatja. Van olyan dojo, ahol állva is meghajolhatsz a tatamira lépéskor.

Igyekezz időben érkezni úgy, hogy az edzés kezdése előtt 5 perccel már a tatamin legyél. Így lehetőséged lesz leülni és szellemileg ráhangolódni az gyakorlásra, kizárva a külső zavaró tényezőket, a mindennapok problémáit. Fontos, hogy a tanulást teljes figyelemmel végezd, ez az egyetlen módja annak, hogy teljes mértékben be tudd fogadni a tanítást.

Az edzés kezdetekor helyezkedj el a többiekkel egy-, vagy több sorba és ülj le seizába, arccal a kamiza felé. Több helyen sorba üléskor betartják a fokozatok sorrendjét, erre figyelj oda. Fontos, hogy soha ne ülj háttal a kamizának.

Az edzés általában közös meghajlással kezdődik először a kamiza felé, egyes helyeken tapssal, vagy több meghajlással, majd egy kölcsönös meghajlással az edzésvezető felé. Itt is érdemes figyelni az instruktort, illetve a haladóbb tanítványokat.

Edzés közben, ha ülünk, akkor ezt általában seizában tesszük. Sérülés esetén lehet ülni törökülésben is.

Ha valamilyen elkerülhetetlen okból elkésel az edzés kezdetéről, ne csatlakozz azonnal a többiekhez, hanem ülj le seizába a tatami szélére egy olyan helyen, ahol nem zavarod a gyakorlást, de az edzés vezetője lát téged és beenged, amikor alkalmasnak látja az időt. Ekkor hajolj meg seizában a kamiza felé, majd csatlakozz az edzéshez anélkül, hogy bárkit megzavarnál a gyakorlásban. Fontos, hogy tiszta tudattal és felkészülten lépj a tatamira, készen arra, hogy azonnal csatlakozz a többiekhez.

Amikor az edzés vezetője technikát mutat be, ülj seizában és teljes figyelmedet fordítsd a bemutatott technikára és a hozzá fűzött magyarázatra. A bemutatás végén hajolj meg az instruktor, majd a partnered felé és azonnal kezd meg a gyakorlást. Technika bemutatása közben a tatamit elhagyni, vagy arra fellépni nem szabad.

A beszédet igyekezz kerülni, helyette tanulj a tapasztalás útján. Ha sem te, sem a partnered nem értitek a gyakorlatot, üljetek le seizába és nézzétek a többieket, vagy várjátok meg, amíg az edzésvezető észrevesz és odajön segíteni. Soha ne kérjetek segítséget más módon (integetéssel, vagy kiabálással).

Az edzésvezető utasításait gyorsan és pontosan hajtsd végre. Sok sérülés a bizonytalanságból és az elkésett reakcióból ered.

Ha az edzésvezető egy közeli párnak segít éppen, ülj le seizába a partnereddel és biztosíts nekik elegendő helyet a hatékony és biztonságos végrehajtáshoz. Ha a technikát külön neked, vagy a partnerednek mutatta az edzésvezető, hajolj meg, mielőtt folytatnád a gyakorlást.

A kölcsönös tisztelet fontos alapköve a gyakorlásnak. Tiszteld azokat, akik tapasztaltabbak nálad és tanulj tőlük. Tiszteld azokat, akik tapasztalatlanabbak nálad és tanulj tőlük. Soha ne kényszerítsd az elképzeléseidet másokra.

Végül a legfontosabb, hogy élvezd a gyakorlást, a tanulást. Minden megszerzett tapasztalat felhasználható az életben, hogy a saját-, vagy a veled kapcsolatba kerülők életét hasznosabbá, teljesebbé tegye.